PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK

Main Article Content

Novida Dwici Yuanri Manik
Yusak Tanasyah

Abstract

The development of the times demands the intellectual development of humans to be able to compete in the world of work and in living a life of service. However, there are things that are far more important than just intellectual, such as morals and character. Without good morals, all the knowledge gained will not be able to have a good impact on the world of work and service. Information is important, but the cultivation of good morals needs to be taught as early as possible starting from the family and teachers at school. The concept of Christian ethical philosophy is important to be the philosophical underlying foundation of character and moral education. Everything related to teaching character and morals requires cooperation between educators in the family and school. So it is hoped that the provision of useful information to develop the intellectuals of students, in line with the cultivation and application of Christian and moral character.


 


Perkembangan zaman menuntut perkembangan intelektualitas manusia untuk mampu bersaing di dunia kerja dan dalam menjalani kehidupan yang mengabdi. Namun, ada hal yang jauh lebih penting dari sekedar intelektual, seperti akhlak dan budi pekerti. Tanpa akhlak yang baik, segala ilmu yang didapat tidak akan mampu memberikan dampak yang baik bagi dunia kerja dan pengabdian. Informasi memang penting, namun penanaman akhlak yang baik perlu diajarkan sedini mungkin dimulai dari keluarga dan guru di sekolah. Konsep filsafat etika Kristen penting untuk menjadi landasan filosofis yang mendasari pendidikan karakter dan moral. Segala sesuatu yang berkaitan dengan pengajaran budi pekerti dan akhlak memerlukan kerjasama antara pendidik di lingkungan keluarga dan sekolah. Sehingga diharapkan pemberian informasi yang bermanfaat untuk mengembangkan intelektualitas siswa, sejalan dengan penanaman dan penerapan karakter kristiani dan moral.

Article Details

How to Cite
Manik, N. D. Y., & Tanasyah, Y. . (2020). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK. Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(1), 50–62. https://doi.org/10.55076/didache.v2i1.41
Section
Articles

References

Bekhof Louis and Cornelius Van Til. Foundation of Christian Education. Surabaya: Penerbit Momentum, 2016.

Bentley Caroline and Davies. Kiat menjadi Guru yang Mengagumkan. Jakarta: PT. Indeks, 2015.

Budi, Viva Kusnandar. Hanya 0,02% Penduduk Indonesia Berpendidikan Hingga S3 pada Juni 2021. Databoks.2021.

Graham Donovan L. Teaching Redemptively: Bringing Grace and Truth Into Your Classroom, 2nd ed. Colorado Spring, United State: Purpose Design Publications, 2009.

Grudem, Wayne. Systematic Theology: An Introduction to Bible Doctrine, Grand Rapids: Zondervan Academic, 2020.

Haryati, Sri,“Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013” Jurnal FKIP-UTM, 2017. https://lib.untidar.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/Pendidikan-Karakter-dalam-kurikulum.

Homrighausen E.G and I.H Enklaar. “Pendidikan Agama Kristen.” Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2018.

Pratt Jr., Richard L. Menaklukkan Segala Pikiran Kepada Kristus: Sebuah Buku Pegangan Untuk Membela Kebenaran Iman Kristiani, trans. Rahmiati Tanudjaja. Malang, Indonesia: Departemen Literatur SAAT, 2003.

Lickona, Thomas. Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Kreasi Wacana Offset, 2012.

Manik, Novida Dwici Yuanri. “Keluarga Sebagai Komunitas Utama dalam Membentuk Kepribadian Anak” Jurnal Luxnos, Vol.5, No.1, (Edisi Januari-Juni 2019), 71. https://doi.org/10.47304/jl.v5i1.76.

Paul, Catherine Wegner. Wise Parenting ( Penuntun dari kitab Amsal). Jakarta: Immanuel Publishing House, 2006.

Poerwadarminta, W.J.S. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cet.16 (Jakarta: Balai Pustaka, 1999.

Sari, Sioratna Puspita and Jessica Elfani Bermuli, “Etika Kristen dalam Pendidikan Karakter dan Moral Siswa di Era Digital” Diligentia: Journal of Theology and Christian Education. ojs.uph.edu/index.php/DIL. (Januari 2021), 13.

Sutrisno dan Christiani Hutabarat, “Parents And Playing Friends Toward Children Social Development Orangtua Dan Teman Bermain Terhadap Perkembangan Sosial Anak” QUAERENS: Journal of Theology and Christianity Studies 1, no.1 (2019): 46-47, https://doi.org/10.46362/quaerens.v1i1.15.

Suwardhani, Ni Putu. Quo Vadis Pendi- dikan Karakter: dalam Membangun Harapan Bangsa yang Bermartabat. Denpasar: UNHI Press, 2020.

Wahyuni, S. dan Yan Kristianus Kadang. “Mendidik Anak (Educating Children): Studi Eksplanatori Tentang Pemahaman Jemaat Mengenai Mendidik Anak (Explanatory Study of Understanding Of Congregations About Educating Children).” QUAERENS: Journal of Theology and Christianity Studies, 1, no.2 (2019): 122-143. https://doi. org/10.46362/quaerens.v1i2.6.