Pendidikan Agama Kristen Keluarga Berdasarkan Ulangan 6:4-9
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The family is the smallest cell in the congregation and society. The family is the initial institution where the child's way of learning takes place in responding to the realities of life. Guiding patterns can occur with patterns of interaction between children and parents which include intellectual curiosity and the norms that apply in society. In other words, Christian Education is not only limited to the education or teaching of Christian Religious Education in schools, but includes Christian education in the family and members of the congregation. The role of parents as educators is closely related to religious education. This is necessary, to bring every child to become an individual who has faith and fears God, is virtuous and is able to play a social role. The method used is descriptive qualitative method which is intended to find, develop and examine the truth. The technique of collecting data in this study is to use a literature review that originates from books and journals. The results of this research are expected by researchers to be able to contribute directly to related parties who are directly related to this research so that every Christian family can understand the function and their role as executors of Family Christian Religious Education based on Deuteronomy 6:4-9.
Keluarga merupakan sel terkecil didalam jemaat dan masyarakat. Keluarga merupakan institusi awal tempat berlangsungnya cara belajar anak dalam menyikapi realitas hidup. Pola membimbing bisa terjadi dengan pola interaksi antara anak dengan orang tua yang meliputi keingintahuan secara intelektual dan norma-norma yang berlaku dimasyarakat. Dengan kata lain, Pendidikan Kristen tidak saja terbatas kepada pendidikan atau pengajaran Pendidikan Agama Kristen di sekolah, tetapi mencakup pendidikan Kristen di dalam keluarga serta warga jemaat. Peran orangtua sebagai pendidik, sangat erat kaitannya dengan pendidikan agama. Hal tersebut diperlukan, untuk membawa setiap anak menjadi individu yang beriman dan takut akan Tuhan, berbudi luhur dan mampu berperan sosial. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif yang dimaksudkan untuk menemukan, mengembangkan dan mengkaji kebenaran. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah dengan menggunakan tinjauan pustaka yang bersumber dari buku-buku dan jurnal hasil penelitian ini diharapkan oleh peneliti dapat memberikan sumbangsih secara langsung bagi pihak-pihak terkait yang berhubungan langsung dengan penelitian ini sehingga setiap keluarga- keluarga Kristen dapat memahami fungsi dan peran mereka sebagai pelaksana Pendidikan Agama Kristen Keluarga berdasarkan ulangan 6:4-9.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.